English
هیچ می دانی فرصتی که از آن بهره نمی گیری ،آرزوی دیگران است؟..جک لندن
تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
۱۴۰۳/۰۲/۰۶
.
login logo

 

 

سوالات شما

 

به صفحه "سوالات شما" خوش آمدید. در اینجا، برای راحتی شما، رایج ترین سوالات در مورد اخذ پذیرش دانشگاه های دولتی در روسیه، مراحل اقدام، ورود به دانشگاه و تحصیل را شناسایی کرده و به پاسخ آنها می پردازیم. در صورت هر گونه سوال یا درخواستی از طریق tkdanesh@gmail.com با ما در تماس باشید.

 
سوالات مربوط به اسناد و مدارک
سوالات مربوط به بورسیه تحصیلی و شهریه
سوالات مربوط به ورود به روسیه
سوالات مربوط به طول دوران تحصیل

 

 

 

 

 

اسناد و مدارک

 

 

ارسال اسناد و مدارک به دانشگاه روسیه

 
من می خواهم در یکی از دانشگاه های روسیه تحصیل کنم. چه زمانی و چگونه باید اقدام کنم؟

 

 

پاسخ: شما تصمیم مهمی گرفته اید که بر زندگی حرفه ای وشخصی آینده تان تاثیر خواهد گذاشت. درخواست پذیرش تحصیلی در دوره مقدماتی و پایه از اول مارس تا اول اکتبر پذیرفته می شود. مهلت درخواست پذیرش تحصیل در دوره های اصلی (سال اول و سال های بعدی) برای دارندگان گذرنامه کشورهای بدون نیاز به ویزا هر سال از اول مارس تا 15 اکتبر و برای دارندگان گذرنامه کشورهایی که به ویزا نیاز دارند از اول مارس تا 15 ژانویه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رشته ها و دوره هایی که در دانشگاه ارائه می شود، با موسسه تکیه گاه دانش تماس حاصل کنید.

نکته مهم: پذیرش این درخواست ها مطابق با سهمیه هایی صورت می گیرد که دانشگاه های دولتی روسیه به دانشجویان خارجی اختصاص داده اند. بنابراین زمانی که دانشگاه خود را انتخاب کردید، ارسال درخواست پذیرش را به تعویق نیاندازید. سهمیه ها محدودند!

 

 

 من می خواهم به زبان انگلیسی/ فرانسوی تحصیل کنم. آیا این ممکن است؟

 

 

پاسخ: تحصیل در دانشگاه های روسیه به زبان روسی انجام می شود. تنها در برخی رشته ها تدریس به زبان انگلیسی (حدود 20رشته) و زبان فرانسوی (پزشکی عمومی، داروسازی) ارائه می گردد. با داوطلبانی که آموزش به زبان انگلیسی یا فرانسه را انتخاب می کنند به محض ورود مصاحبه ای جهت بررسی و اثبات مهارت های زبانی شان انجام می گیرد. در این زمینه به نمرات آزمون های بین المللی زبان (به عنوان مثال، IELTS، TOEFL، CAE، DALF، TCF و غیره) نیازی نیست. صرف نظر از زبان آموزش، دوره زبان روسی یک بخش مهم و جدایی ناپذیر برنامه درسی این دانشگاه است. فراگیری دانش زبان روسی برای دانشجویان بین المللی جهت گذران زندگی روزمره در روسیه، ارتباطات در داخل و خارج دانشگاه، و برای استفاده جامع از میلیون ها اصطلاح و متون آموزشی روسی موجود در سرتاسر دوره تحصیلی ضروری است.

برای آگاهی بیشتر از شرایط انتخاب تحصیل به زبان انگلیسی یا فرانسه درخواست خود را به tkdanesh@gmail.com ارسال کنید.

 

 
آیا امکان پذیرش دانشجویان متقاضی انتقال از یک دانشگاه خارجی به دانشگاه روسیه وجود دارد؟

 

 

پاسخ: بله. پذیرش دانشجویان خارجی که قصد انتقال از دانشگاه های خارجی را داشته باشند در صورت تأیید برنامه های آموزشی و تکمیل روندهای معادل سازی (دوره آموزشی دانشگاه خارجی باید در "Rosobrnadzor" روسیه به رسمیت شناخته شود) امکان پذیر است.

برای مشخص شدن امکان انتقال به یکی از دانشگاه های روسیه کپی ریز نمرات خود به همراه لیست تمامی درس ها و واحدهای آموزش دیده، تعداد ساعات و نمره هایشان را از دانشگاه خود گرفته و به پست الکترونیکی ما: tkdanesh@gmail.com ارسال کنید. این اسناد به دو دلیل موردنیازند: 1. برای تأیید اولیه برنامه های آموزشی 2. تعیین سال تحصیل و رشته ای که می توانید برای آن درخواست پذیرش کنید. تصمیم نهایی در مورد انتقال، پس از دریافت گواهی معادل سازی از طرف "Rosobrnadzor" روسیه گرفته می شود.

 

 
هزینه شهریه چقدر است؟ آیا به دانشجویان خارجی کمک هزینه تحصیلی تعلق می گیرد؟

 

پاسخ: هزینه شهریه تحصیلی بسته به دانشگاه، رشته و زبان تدریس به طور متوسط ​​از حدود 2500 تا 4000 دلار آمریکا می باشد. برای اطلاع از هزینه دقیق رشته موردنظرتان به آدرس tkdanesh@gmail.com مراجعه کنید. موسسه تکیه گاه دانش بر اساس اولویت سهمیه ها برای دانشجویان خارجی، امکان انتخاب چندین دانشگاه در شهرهای مختلف روسیه را فراهم می کند.

 

 

 

 

بورسیه تحصیلی و شهریه

 
چه نکاتی در رابطه با دریافت بورسیه های تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه های روسیه مهم است؟

 

تحصیل اتباع خارجی در دانشگاه های دولتی روسیه توسط کمک های مالی دولت روسیه انجام می گیرد. بنابراین، متوسط ​​هزینه شهریه بسته به رشته، دانشگاه، شهر و زبان ​​آموزش 2500-4000 دلار آمریکا برای یک سال تحصیلی می باشد.

بنابراین، هزینه های تحصیل در دانشگاه های روسی برای دانشجویان خارجی به میزان بیشتری توسط دولت روسیه حمایت و تحت یارانه پرداخت می شود. دانشجو تنها مبلغ کمی را علاوه بر یارانه های دولتی می پردازد.

 

    دولت روسیه در هر سال بیش از 8000 بورسیه ی تحصیلی به دانشجویان اعطا می کند، که شهریه و هزینه اقامت در خوابگاه دانشجویی را نیز پوشش می دهد.

 

این بورس های تحصیلی از طرف وزارت علوم و آموزش تقریبا در تمامی کشورهای جهان از طریق انواع مختلفی از سازمان های دولتی و غیر دولتی توزیع می شود. برای کسب اطلاعات در رابطه با امکان و نیز شرایط دریافت این بورسیه ها با سفارت روسیه در کشور خود تماس بگیرید. توجه داشته باشید که برای اخذ بورسیه تحصیلی دولتی، داوطلب باید مدرک تحصیلی بالاتر از دبیرستان و با نمره کل حداقل 80٪ داشته باشد.

 

قابل ذکر است که تعداد بورس های تحصیلی برای رشته های محبوب (به عنوان مثال پزشکی) بسیار محدود است. همه دانشجویانی که دارای مدرک تحصیلی بالاتر از متوسطه اند ولی با کمتر از 80 درصد نمره قبولی کل می باشند، تنها به شرط پرداخت شهریه می توانند پذیرفته شوند (در این صورت هیچ محدودیتی برای هیچ رشته ای وجود ندارد).

 


همانطور که تجربه نشان داده است، دولت خارجی (وزارت آموزش و پرورش کشور شما، بودجه دولت، و غیره) و  نیز سازمان های غیر دولتی (بنیادهای خصوصی، شرکت های علاقه مند به آموزش پرسنل واجد شرایط، بستگان، و غیره) هم می توانند به حمایت مالی از دانشجو بپردازند.

 

تمامی گواهینامه ها و نامه های مورد نیاز برای پذیرش دانشگاه موردنظر در روسیه جهت حمایت سازمان های کشورتان توسط "تکیه گاه دانش"، پس از بررسی کلیه مدارک، تهیه می شود. تمام گزینه های ممکن برای تحقق رویای خود جهت کسب آموزش با کیفیت بالا و معتبر در روسیه را با دقت در نظر بگیرید!

 




پرداخت هزینه ها برای  تحصیل در روسیه باید به چه صورت باشد؟

 

 

پاسخ: پرداخت برای اولین سال تحصیلی توسط انتقال بانکی و با توجه به فاکتوری که از طرف "تکیه گاه دانش" فرستاده می شود، انجام می گیرد. پرداخت باید تا 20 روز قبل از ورود دانشجو به روسیه انجام شود. رسید تایید پرداخت برای سال تحصیلی باید به هنگام درخواست "ویزای دانشجویی" توسط دانشجویان به سفارت/ سرکنسولگری فدراسیون روسیه تحویل داده شود. به خاطر داشته باشید که در صورت عدم پرداخت هزینه به صورت کامل ممکن است مساله "دعوت نامه" و یا "ویزای دانشجویی" رد شود.

پس از بررسی مدارک تحصیلی، "تکیه گاه دانش" به منظور تایید امکان پذیرش "نامه پذیرش" و "فاکتور" دانشجو و نیز پرداخت هزینه سال اول تحصیلی ارسال می کند: این هزینه ها شامل 100٪ هزینه کمک درسی، اقامت در خوابگاه دانشجویی، بیمه بهداشت و درمان می باشند که باید در اسرع وقت پرداخت شوند. توصیه ما اینست که به هیچ عنوان در پرداخت تاخیر نداشته باشید، چرا که تاخیر به معنای عدم تمایل شما به استفاده از پذیرش و جایگاه تحصیلی است که به شما اختصاص داده شده و بنابراین ممکن است این موقعیت به متقاضی دیگری ارائه گردد. تعداد سهمیه ها محدود است و به شدت بر این اصل استوار است و هر چه سریعتر باید اقدام کرد.  این بدان معناست، که اگر همه مدارک لازم را ارسال و هزینه را در زمان مناسب پرداخت کنید، پذیرش شما در دانشگاه موردنظر تضمین می شود.

 

پرداخت شهریه برای سال های پس از اولین سال تحصیلی:

 
شهریه را می توان از طریق انتقال بانکی قبل از آغاز سال تحصیلی، یعنی قبل از اول سپتامبر هر سال پرداخت کرد. لازم است که "فاکتور" این پرداخت به ایمیل:
tkdanesh@gmail.com ارسال شود. همچنین ممکن است دانشجو یک حساب بانکی در روسیه با کمک مدیر "تکیه گاه دانش" باز کند. پدر و مادر (یا حامیان مالی) شهریه را باید به این حساب منتقل کنند. دانشجو باید مبلغ را از حساب بانکی خود برداشته، ارز خارجی را به روبل روسیه تبدیل کند (که این امری است که به راحتی در دفاتر تبدیل ارز خارجی تنها با نشان دادن شماره شناسایی تان انجام می گیرد) و مبلغ را به صورت نقدی به "تکیه گاه دانش" یا دانشگاه پرداخت کند.

 
می توان مبلغ شهریه و هزینه محل اقامت را به صورت اقساط پرداخت کرد: 70٪ شهریه و هزینه محل اقامت برای سال تحصیلی – باید قبل از اول سپتامبر و 30٪ بقیه شهریه و هزینه محل اقامت در ترم دوم - تا اول فوریه پرداخت شود. هزینه بیمه بهداشت و درمان باید به طور کامل قبل از شروع سال تحصیلی، قبل از اول سپتامبر هر سال پرداخت شود. اگر تا آخرین مهلت پرداخت شهریه، این کار انجام نگیرد، منجر به نقض قوانین ثبت نام و اقامت دانشجویان خارجی در خاک روسیه می شود. در این حالت دانشجو از دانشگاه اخراج و مجبور به ترک قلمرو روسیه ظرف مدت 14 روز می شود.

 

 

 آیا اگر تحصیلم در روسیه کنسل شود، بازپرداخت پولم را دریافت خواهم کرد؟

 

 

پاسخ: هر گونه درخواست و سوالی در ارتباط با بازپرداخت پول در صورت رد پذیرش دانشجو مطابق با قرارداد تنظیم شده بیندانشگاه و "تکیه گاه دانش"، "تکیه گاه دانش" و دانشجو، دانشگاه و دانشجو و همچنین مقررات، اعمال استاندارد و قوانین پذیرش دانشجویان بین المللی به دانشگاه های دولتی روسیه می باشد. قواعد کلی در این زمینه عبارتند از:


اگر رد دانشجو به هر دلیلی قبل از آمدن به روسیه و شروع دوره اتفاق بیفتد، 100٪ هزینه شهریه، مسکن و بیمه قابل استرداد است. هزینه های ثبت نام و هزینه های خدمات بانکی و هزینه های تبدیل ارز قابل استرداد نیستند.

 

 اگر رد دانشجو پس از ورود به روسیه، ورود به دانشگاه و اقامت در خوابگاه دانشجویی اتفاق بیفتد: الف) مبلغ پرداخت شده برای دوره مقدماتی قابل استرداد نیست ب) مبلغ پرداخت شده برای دوره اصلی (1-6 سال) و 30٪ هزینه شهریه و محل اقامت برای سال تحصیلی قابل استرداد است. هزینه های بیمه، ثبت نام و خدمات بانکی و تبدیل ارز قابل استرداد نیستند.

بازپرداخت پول تنها پس از درخواست دانشجو صورت می گیرد، که این درخواست را می توان از طریق "تکیه گاه دانش" آماده کرد. این بازپرداخت تنها از طریق انتقال بانکی انجام می شود. در هر یک از موارد ذکر شده مطابق قانون بازپرداخت پول نقد در قلمرو روسیه مجاز نمی باشد.

 

آیا به ارائه گواهی سلامت نیاز است؟

 

 

پاسخ: بله. برای کسب "ویزای دانشجویی" هر شهروند خارجی باید گواهی بهداشت و گواهی سلامتی از HIV / AIDS را به سفارت/ سرکنسولگری روسیه ارائه دهد. برای گرفتن پذیرش نیز در بدو ورود به روسیه این اسناد و مدارک باید به دانشگاه ارائه شوند.

 

توجه! چنانچه دانشجو دارای هر یک از بیماری های مشخص شده از طرف دانشگاه باشد، ورودش به قلمرو روسیه ممنوع می باشد! لیست این بیماری ها را می توانید از "تکیه گاه دانش" دریافت کند، لیست پزشکان و تست های سلامتی که باید انجام شوند را نیز می توانید از "تکیه گاه دانش" درخواست کنید. پس از انجام آزمایشات لازم، دانشجو باید گواهی سلامت و نتایج حاصل از تمام آزمایشات را دریافت کند (آزمایش ایدز و اشعه X قفسه سینه باید حتما انجام گیرند).

 

نکته مهم: در بدو ورود به روسیه دانشگاه ها مجازند تقاضای معاینه پزشکی مجدد داشته باشند.

 

 

 

 

 

ورود به روسیه

 

چه موقع آموزش شروع می شود؟ چه زمانی باید وارد روسیه شوم؟

 

 

پاسخ: آموزش دوره مقدماتی و سال اول دوره به زبان انگلیسی/ فرانسه از 20 سپتامبر شروع می شود (به شرطی که تعداد دانشجویان برای شروع یک گروه کافی باشد). توصیه ما این است که قبل از اول نوامبر در روسیه باشید.

کلاس های دوره های بعدی (سال های بعد از از سال اول تحصیل) اول سپتامبر  شروع می شوند. دانشجویان باید در تاریخ 25 تا 31 آگوست در روسیه باشند.

 

چه کسی مرا در فرودگاه ملاقات و انتقالم به دانشگاه را سازماندهی خواهد کرد؟

 

 

پاسخ: تمامی دانشجویان شخصا در فرودگاه های بین المللی توسط کارکنان تکیه گاه دانش انجام می گیرد که از طرف دانشگاه روسیه وکالت دارند که به دنبال دانشجویان خارجی بروند. این مجوز وکالت به کارمندان آژانس مرزی اجازه می دهد که دو ساعت قبل از رسیدن هواپیما در فرودگاه حاضر شوند. طبق قوانین و مقررات رسمی مهاجرت روسیه، چنانچه ملاقات و مراحل ترانسفر دانشجو با یکی از مقامات دانشگاهی و یا فرد دارای مجوز وکالت از دانشگاه انجام نگیرد، ورود او به دانشگاه لغو خواهد شد.

 

چه لباس هایی باید با خود به روسیه بیاورم؟

 

 

پاسخ: دانشجویان معمولا در پاییز به روسیه (متوسط ​​دمای 10+ درجه) می رسند. دانشجویانی که در پایان ماه اکتبر - نوامبر وارد می شوند، باید لباس گرم - کت، شال، دستکش و کفش گرم به همراه داشته باشند. در پایان ماه نوامبر درجه حرارت 5- است. به هر حال، در هر کدام از شهرهای روسیه به راحتی می توانید به خرید لباس بپردازید، بنابراین توصیه می شود در بدو ورود به روسیه برای خرید لباس گرم اقدام کنید.

 

چه مقدار بار می توانم با خود به روسیه حمل کنم؟

 

 

پاسخ: چندان مطلوب نیست که بیش از 30-40 کیلوگرم حمل کنید. فراموش نکنید که اگر بارتان سنگین باشد نیاز به باربر با هزینه خودتان خواهید داشت. اکثر دانشجویان به فرودگاه بین المللی مسکو می آیند و سپس از آنجا با قطار یا هواپیما به  شهر دیگری که دانشگاه در آن واقع شده، می روند. شما باید به ازای بار اضافی هزینه ای پرداخت کنید (حدود 4 یورو به ازای هر 1 کیلوگرم)، حتی در بسیاری از شرکت های هواپیمایی داخلی روسیه وزن مجاز بار بدون پرداخت هزینه، تنها 20 کیلوگرم است. بهتر است ضروری ترین چیزهایی که نیاز دارید را با خود حمل کنید، چرا که سایر محصولات و چیزهای دیگر را می توانید براحتی در روسیه خریداری کنید. به هیچ عنوان نگران خرید در روسیه نباشید، زیرا هم محصولات مختلفی با قیمت های متعدد وجود دارد و هم در هر شهری از روسیه که باشید نمایندگان "تکیه گاه دانش" شما را در هر امری یاری می رسانند.

 

چه مقدار پول باید به همراه داشته باشم؟

 

 

پاسخ: در ابتدای امر، دانشجو باید در بدو ورود به فرودگاه بین المللی، مقداری پول نقد به ارز خارجی (دلار یا یورو) برای دیدارهای شخصی و نیز خرید بلیط هواپیما یا قطار برای سفر به شهر دانشگاه موردنظر به همراه داشته باشد. تبادل ارزهای ملی در روسیه غیر ممکن است! هزینه بلیط هواپیما یا قطار به مقصد شهری که دانشگاه در آن قرار دارد توسط دانشجو (از 50 تا 250 دلار آمریکا) پرداخت می شود.

 

نکته مهم: اکیدا توصیه می شود اشیاء با ارزش - پول و اسناد – را در کیف دستی خود به همراه داشته باشید. حواستان باشد که چیزی را گم نکنید! معمولا هزینه ماه اول اقامت در روسیه بالاتر از ماه های بعدی است. در طول ماه اول معمولا دانشجویان به حدود 500 دلار نیاز دارند: برای خرید ملزوماتشان (لباس گرم، ظروف، لوازم خانگی، و غیره)، پرداخت هزینه های ثبت نام، و غیره. هزینه خورد و خوراک در هر ماه ​​بسته به شهر محل تحصیل به طور متوسط از 200 تا 250 دلار ایالات متحده می باشد.

 

 

 

 

در طول تحصیل

 
دوره مقدماتی چیست و چه ضرورتی دارد؟

 

پاسخ: با انتخاب تحصیل در روسیه، دانشجو سال اول دوره مقدماتی را می گذراند، که در آن به مدت 7-10 ماه به فراگیری زبان روسی و دیگر مباحث و درس های مهم و اصلی رشته آینده اش می پردازد: مباحث پزشکی و زیستی - شیمی و زیست شناسی؛ اقتصاد و مهندسی - ریاضی، فیزیک و فن آوری اطلاعات، علوم انسانی - تاریخ، علوم اجتماعی، ادبیات و غیره، البته ممکن است این دانشگاه موضوعات دیگری را نیز در برنامه درسی دوره مقدماتی خود ارائه دهد.

 

صرف نظر از زبان آموزش، دوره زبان روسی بخش مهم و جدایی ناپذیر برنامه درسی این دانشگاه است. فراگیری دانش زبان روسی برای دانشجویان بین المللی جهت گذران زندگی روزمره در روسیه، ارتباطات داخل و خارج دانشگاه، و استفاده جامع از میلیون ها اصطلاح و متون آموزشی روسی موجود در سرتاسر دوره تحصیلی ضروری است.

 

آیا تحصیل در دوره مقدماتی دشوار است؟

 

 

پاسخ: برنامه دوره مقدماتی در سطح متوسطی ​​از پیچیدگی و دشواری طراحی شده است. دانشجویانی که در کلاس حضور می یابند، به درستی می توانند به انجام تکالیف خود بپردازند و بدون هیچ گونه مشکلی دوره آموزشی را سپری کنند. در واقع، بیش از 95٪ دانشجویان با موفقیت دوره مقدماتی را می گذرانند و با توجه به رشته ای که می خواهند انتخاب کنند اقدام به تحصیل پایه ای ( سال اول تحصیل) می کنند. زبان روسی دشوار نیست - یک سال تحصیلی برای یادگیری زبان روسی کافی است و در طول همین یک سال به سطح زبان موردنیاز برای ورود و تحصیل پایه ای سال اول می رسید. با این حال، اگر دانشجویی نتواند با این آموزش کنار بیاید و امتحان نهایی را پاس کند، امکان تکرار این آموزش در دوره مقدماتی در همان دانشگاه یا دانشگاه دیگر وجود دارد. به همه دانشجویان توصیه می شود که برای شرکت در دوره مقدماتی و تسلط بر برنامه آموزشی در پایان ماه سپتامبر - اکتبر خود را به روسیه برسانند.

 

منظور از ثبت نام چیست؟

 

 

پاسخ: ثبت نام به دانشجوی خارجی حقی قانونی مبنی بر اقامت در خاک روسیه در طول دوره انجام مراحل ثبت نام را می دهد. معمولا دوره ثبت نام حدود یک سال است. ثبت نام باید سالانه 2-3 هفته قبل از پایان خدمات گذرنامه و ویزای دانشگاه تمدید گردد.

پس از ورود به دانشگاه، دانشجو باید مدارک مورد نیاز برای ثبت نام را در کمتر از 3 روز تحویل دهد. مدت زمان روند ثبت نام 10-15 روز است. دفتر مهاجرت نیز به اصل گذرنامه دانشجو نیاز دارد و آن را دریافت می کند. گزارش ثبت نام روی کارت مهاجرت قرار داده می شود. به آدرس خوابگاهی که دانشجو در آن زندگی می کند نیز در کارت اشاره می شود. انجام مراحل ثبت نام و ویزا به  حداقل 2 سال اعتبار گذرنامه نیاز دارد. توصیه می شود قبل از ورود به روسیه جهت تحصیل به تمدید گذرنامه خود بپردازید. هزینه دولتی جهت ثبت نام مهاجرت 1000 روبل (حدود 35 دلار) است و توسط دانشجو از طریق بانک پرداخت می شود.

 

چه زمانی تعطیلات دانشگاهی در روسیه آغاز می گردد؟

 

پاسخ: دوره مقدماتی ترمی نیست. هیچ تعطیلاتی برای دانشجویان دوره مقدماتی در نظر گرفته نشده است. برای دانشجویان تحصیلات پایه ای (از دوره 1 تا دوره 6) سال تحصیلی به مدت 10 ماه طول می کشد (اول سپتامبر - 30 ژوئن). سال تحصیلی به دو ترم تقسیم می شود: ترم اول: اول سپتامبر – 25 ژانویه؛ ترم دوم: 9 فوریه - 30 ژوئن. در پایان هر ترم (ژانویه و ژوئن)، زمان امتحان دانشجویان فرا می رسد. بین دو ترم نیز تعطیلات دانشگاهی است: تعطیلات زمستانی (به مدت 2هفته: از 25 ژانویه تا 9 فوریه)، تعطیلات تابستانی (به مدت 2 ماه: از 1 جولای تا 30 آگوست). در طول تعطیلات زمستانی و تابستانی دانشجویان می توانند به خانه برگردند و یا در روسیه بمانند.

 

 

آیا در طول تحصیل در روسیه امکان کار کردن وجود دارد؟

 

 

پاسخ: تحصیل در روسیه به طور کلی به عنوان یکی از با کیفیت ترین و اساسی ترین تحصیلات در جهان به حساب می آید. دانشگاه های روسیه توجه زیادی هم به دانش نظری پایه و هم مهارت های عملی گسترده معطوف می سازند و به دانشجویان فرصت پیدا کردن یک کار خوب را می دهند و پس از فارغ التحصیلی ترقی شغلی شان را سبب می گردند. دانشجویان دانشگاه های روسیه موظفند در همه کلاس ها حضور پیدا کنند چرا که  تنها از طریق دانش ارائه شده در کلاس هاست که دانشجویان می توانند حرفه ای و باصلاحیت شوند.

با توجه به قوانین کنونی در روسیه، هر شهروند خارجی تنها در صورتی مجاز به کار و  فعالیت در روسیه است که اجازه کار داشته باشد. مطابق قانون فدرال "وضعیت حقوقی اتباع خارجی در فدراسیون روسیه"، یک دانشجوی بین المللی تحت شرایط زیر حق کار بدون نیاز به اجازه کار را خواهد داشت:

- اشتغال به کار در طول تعطیلات؛

- اشتغال به کار در اوقات فراغتشان به عنوان یک مدرس یا یکی از کارکنان در همان موسسه آموزشی که مشغول به تحصیلند.

بنابراین، اگر شما قصد ندارید که در دانشگاه و یا فقط در طول تعطیلات به کاری مشغول شوید، پس به اجازه کار نیاز دارید. جزئیات اخذ مجوز کار و مدارک مورد نیاز آن را در دفتر مهاجرت فدرال روسیه جستجو کنید. کار کردن شما نباید در یادگیری تان تداخلی ایجاد کند و مثلا باعث غیبتان از کلاس درس شود چرا که در این صورت ممکن است به دلیل عملکرد تحصیلی ضعیف تان به اخراج شما از دانشگاه منجر شود.

 

در طول دو سال اول توصیه می شود که کار و تحصیل را با هم انجام ندهید، چرا که در ابتدای تحصیل نیاز دارید به کشور جدید عادت کرده و زبان روسی را یاد بگیرید. کارهایی که به دانشجویان خارجی پیشنهاد می شود معمولا موقتی، غیر حرفه ای و با حقوق پایین اند برای مثال: کار در رستوران ها، کافه ها، هتل ها، فروشگاه های بزرگ، اردوگاه های تابستانی کودکان، و غیره. درآمدهای حاصل از چنین کارهایی برای یک دانشجوی خارجی، فقط به عنوان منبعی برای کسب پول توجیبی، فرصتی برای بهبود دانش زبان، فرهنگ و آداب و سنن روسی در نظر گرفته می شود و قطعا راهی برای پوشش هزینه شهریه و اقامت در دانشگاه، و یا حتی هزینه بیمه درمانی نمی باشد.

در حال حاضر، مجلس دولتی دومای روسیه، طبق قانون جدیدی، قصد دارد فرصتی را در طول تحصیل برای دانشجویان خارجی فراهم کند.
اگر من در یکی از دانشگاه های روسیه مشغول تحصیل باشم و بخواهم دانشگاهم را تغییر دهم، آیا به ویزای جدیدی نیاز دارم؟

 

 

پاسخ: طبق قوانین فدراسیون روسیه، به هنگام انتقال از یک دانشگاه به دانشگاه دیگری در روسیه، به "دعوت نامه" و "ویزای دانشجویی" از دانشگاه جدید نیاز است. در این مورد باید به طور موقت به کشور خود بازگشته و انجام مراحل انتقال را به موسسه "تکیه گاه دانش" بسپارید. مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که درخواست انتقال را تا قبل از اواسط ژوئن از طریق پست الکترونیکی: tkdanesh@gmail.com برای ما ارسال کنید و ما در انتخاب دانشگاه، شهر و رشته تحصیلی و تهیه اسناد و انجام تمام مراحل کمک خواهیم کرد. به خاطر داشته باشید که باید در 25 - 30 آگوست، قبل از اول سپتامبر که آغاز رسمی سال تحصیلی است ، در دانشگاه جدید حاضر شوید!


پس از دریافت ویزای خروج، چه زمانی باید روسیه را ترک کنم؟

 

 

پاسخ: چنانچه به هر دلیلی دیگر نباید به دانشگاه بروید (اخراج به دلیل عملکرد تحصیلی ضعیف، فارغ التحصیلی موفق، و غیره) و ویزای خروج را نیز دریافت کرده باشید، موظفید ظرف مدت 14 روز روسیه را ترک کنید. مطابق قوانین روسیه در صورت هر گونه تاخیر در خروج، اقدامات خشن- تحریم های کیفری، دستگیری و بازداشت، رسما از کشور اخراج خواهید شد. تصمیم در مورد این گونه اخراج ها توسط دادگاه ویژه ای انجام می گیرد. در تمام طول دوره تحصیل دانشجو باید دارای پول نقد باشد تا قادر به خرید بلیط برای بازگشت باشد. در صورت اخراج از کشور، فرد تا 5 سال حق ورود به روسیه را ندارد. به دانشجویان اکیدا توصیه می شود الزامات و اصول مهاجرتی را رعایت کنند.

 

آیا به دانشجویان خارجی خوابگاه ارائه می گردد؟

 

 

پاسخ: بله. همه دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه های روسیه در خوابگاه های دانشجویی با اتاق های 2-3 تخته اقامت می گزینند. اتاق ها طبق استانداردهای بهداشتی روسیه تاسیس شده و به مبلمان ضروری (میز، صندلی، تخت خواب، میز کنار تخت) مجهزند. لوازم جانبی لازم برای استفاده شخصی (ظروف، کتری، یخچال، تلویزیون، کامپیوتر، و غیره) را دانشجویان باید با هزینه خود خریداری کنند. در زمستان، تمام اتاق ها در خوابگاه و دانشگاه گرم می شوند و دمای متوسط ​​20+ - 25+ درجه است. در هر طبقه و یا در هر بلوک (برحسب نوع خوابگاه) توالت و حمام هایی با آب گرم و سرد وجود دارد.

 

تقریبا هر خوابگاه دانشجویی دارای کافه، باشگاه، کلاس های درس، امکانات شستشوی لباس، تلفن برای ارتباط راه دور، اتاق پزشکی و مراکز اینترنت می باشد و یا در نزدیکی این امکانات قرار گرفته است. بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی، خوابگاه های روسی در هر طبقه آشپزخانه دارند و می توانید به راحتی غذای موردعلاقه تان را طبق سلیقه خود آماده کنید. در تمام خوابگاه ها باید نظافت و بهداشت رعایت شود. منافع همسایگان باید در نظر گرفته شود و مورد احترام قرار گیرد و شب ها، باید سکوت را رعایت کرد. دانشجویان از هر اصل و نسب، تابعیت، ملیت، موقعیت و ثروتی که باشند به عنوان عضوی از خانواده بزرگ چندفرهنگی با هم زندگی می کنند. در این خوابگاهها مسئولیت نظافت و نظم اتاق ها با خود دانشجویان است. پاکیزگی مکان های مشترک و عمومی (راهرو، آشپزخانه، حمام و توالت) نیز توسط کارکنان خوابگاه انجام می گیرد. در تمام طول دوره تحصیل، دانشجو در قبال اموالی که دانشگاه در اختیارش می گذارد، مسئولیت کامل دارد. متوسط ​​هزینه زندگی در خوابگاه، بسته به شهر، دانشگاه و نوع خوابگاه بین 35 تا 70 دلار در هر ماه است.

 

ویژگی غذاها در روسیه چیست؟

 

پاسخ: همه خوابگاههای دانشجویی روسی در هر طبقه یک آشپزخانه دارند، که امکان پخت غذا را به سلیقه خود دانشجو فراهم می کنند. یک سنت خوبی که در خوابگاه ها برقرار است دعوت همکلاسی ها و دوستان برای صرف شام و غذاهای ملی و بومی مختلف می باشد. در مغازه ها و فروشگاه های روسی طیف گسترده ای از محصولات سراسر جهان یافت می شود: اروپایی، آسیایی، عربی، آفریقایی و آمریکای لاتین؛ به طوری که افراد از ملیت های مختلف می توانند همچنان غذاهای ملی خود را تهیه کنند. قبل از آمدن به روسیه، بهتر است دانشجویان آشپزی را یاد بگیرند تا هم از پس نیازهای شخصی برآیند و هم بتوانند در طول روزهای فرهنگ ملی، که از طرف دانشگاه ها برگزار می شود، دوستان و همسایگان خود را مهمان غذاهای بومی خود کنند. میانگین هزینه های غذایی برای هر دانشجو ماهیانه250 دلار است. همچنین  اگر دانشجویان اهل کافه های دانشجویی ارزان قیمت و وعده های غذایی دانشجویی ثابت (سوپ، سالاد، چای) باشند، هزینه ای در حدود 3-5 دلار آمریکا متحمل می شوند.

 

آب و هوا در روسیه چگونه است؟

 

 

پاسخ: در تمام نقاط کشور روسیه آب و هوای نسبتا قاره ای حاکم است. هر چهار فصل - تابستان، پاییز، زمستان و بهار – در این کشور وجود دارند. هر فصل حدود سه ماه طول می کشد، و متوسط ​​دمای این کشور در تابستان 25+ درجه و در پاییز که هوا سردتر می شود – از 10- تا 15+ درجه است. در زمستان درجه هوا بین  15- و 5+ درجه می باشد. در فصل بهار دوباره هوا گرم تر شده و به  10+ تا 15+ می رسد. از آنجایی که روسیه در امتداد منطقه ی وسیعی از جنوب به شمال و از شرق به غرب کشیده شده، در نقاط مختلف آب و هوای متفاوتی دارد.



دانشجویان خارجی در روسیه چقدر امنیت دارند؟

 

 

پاسخ: در روسیه، حفاظت از امنیت عمومی توسط خدمات دولتی پلیس انجام می گیرد، که امنیت شهروندان روسی و خارجی ساکن در کشور را تضمین می کند. به امنیت دانشجویان خارجی نیز توجه ویژه ای می شود. تمام ساختمان ها و موسسات آموزشی و خوابگاههای دانشجویی بیست و چهار ساعته توسط بخش امنیتی دانشگاه ها و یا ماموران امنیتی محافظت می شوند. در تمام ساختمان ها و خوابگاه های دانشگاه، سیستم های کنترل و امنیت وجود دارد. در دانشگاه همه دانشجویان کارت دانشجویی خاص دارند که به هنگام اخذ پذیرش دانشگاه دریافت می کنند. به طور کلی، ساعت تردد دانشجویان به خوابگاه ها از 6 صبح تا 11 شب می باشد و برای مهمانان 4 عصر تا 9 شب و به شرط ارائه مدارک است. همه اتباع خارجی در روسیه، موظفند کارت گذرنامه و مهاجرت خود را همیشه به همراه داشته باشند. دانشجو در روسیه نیز همانند سایر نقاط دیگر جهان موظف است  قوانین را اطاعت کرده و به آداب و رسوم روسیه احترام گذاشته و از قوانین اساسی مربوط به امنیت شخصی نیز پیروی کند. شهروندان خارجی نیز همانند شهروندان روسی از مسئولیت اداری و کیفری ارتکاب جرم در قلمرو روسیه برخوردارند. مقامات ارشد دانشگاهها برای دانشجویان خارجی تازه وارد جلساتی ترتیب می دهند که به توضیح قوانین اساسی اقامت، رفتار و امنیت در روسیه بپردازند.

 





contact us :
88207093
88658046
88207068
88657934
09199090441
tkdanesh@gmail.com
ideh nama
کلیه حقوق اطلاعات این سایت برای موسسه تکیه گاه دانش محفوظ می باشد